-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17723 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

در چه جاهايي نبايد نماز را شكسته خواند، براي چه؟

اصل اوّليه آن است كه انسان نماز خود را كامل و تمام بخواند، مگر مسافر با شرايطي كه گفته خواهد شد، نماز را بايد شكسته بخواند.

مسافر ميتواند در چهار مكان نمازش را تمام بخواند:

1- مسجد الحرام در مكه مكرمه؛

2- مسجد پيامبر(ص) در مدينه منوّره؛

3- مسجد كوفه يا مسجدي كه حضرت علي(ع) در آن ضربت خورده است؛

4- در حرم و رواق حضرت سيد الشهداء(ع) در شهر كربلا، بلكه در مسجدي كه متّصل به حرم مطهّر است.(1)

در اين چهار مكان مسافر مخيّر است نماز را تمام يا شكسته به جا آورد؛ اما در صورتي كه مسافرت به غير از اين چهار مكان باشد، بايد نماز را شكسته به جا آورد و كامل خواندن دليل نميخواهد.

دليل در صورتي لازم است كه بر خلاف اصل باشد، پس شكسته خواندن نماز دليل ميخواهد. دليل، مسافرت است كه در روايات و آيات بيان شده: مسافر بايد نماز خود را شكسته به جا آورد. از تمام سفرها سفر به چهار مكان استثنا شده كه بيان شد. در صورتي كه مقصودتان از سؤال مطلب ديگري است، آن را در مكاتبه بعدي مشخص نماييد تا پاسخ داده شود.

چنانچه نامه خود را مستقيماً به آدرس: قم - ص.پ 197 ارسال نماييد، پاسخ را زودتر دريافت خواهيد كرد.

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج اوّل، ص 752، مسئله 1365.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.